Terug
Op zoek naar een taal die gelovigen en seculieren verbindt

Op zoek naar een taal die gelovigen en seculieren verbindt

Voor de 800-campagne werkt de dominicaanse familie (broeders, zusters, leken) in Nederland samen met online-campagnebureau Johnny Wonder en bureau Waardengedreven. In het maandblad Volzin van mei 2016 staat een interview met Stephan Ummelen (32), directeur van dat laatste bureau.

Ummelen-VolzinUmmelen: ‘De activiteiten die de dominicanen oorspronkelijk voor hun jubileum gepland hadden, waren binnenkerkelijk, niet gericht op een nieuwe doelgroep. De generatie waar ik ook zelf bij hoor – de mensen tussen 25 en 45 jaar – omschrijft zich als spiritueel maar niet gelovig of kerkelijk. Dat geldt ook voor mij. Ik noem me agnost. Verschillend van de dominicanen dus of toch niet? Ik heb in ieder geval aan de dominicanen voorgesteld om op zoek te gaan, niet naar de verschillen, maar naar de overeenkomsten.’

‘De dominicanen stellen vanuit hun geschiedenis de gezamenlijke zoektocht naar waarheid centraal. Die zoektocht vraagt om een gemeenschappelijke taal. Woorden die deze zoektocht in de weg staan – ook woorden uit de christelijke traditie die niet meer begrepen worden door mensen van nu – werken contraproductief voor deze missie. Die woorden moet je dus vermijden. Pas als een gesprek op gang gekomen is, kan het zin hebben om specifieke geloofswoorden te gebruiken.’

‘Of je nu voor de dominicanen werkt of voor Philips, in beide gevallen gaat het om dezelfde vragen: waar sta je voor? Wat is je plaats binnen het grotere geheel? Hoe draag je dat uit? Het verschil zit ‘m erin dat je bij Philips hard moet vechten om mensen te overtuigen van het belang van waarden, terwijl de dominicanen daarvan door drenkt zijn. Zelfs het modernste commerciële bedrijf kan daaraan nog een puntje zuigen.’